Finns det något bättre än fjällvandring?
Ja.
Fjällvandring med en packraft.
Det öppnar en hel ny värld av äventyr.
Att kunna utforska avlägsna sjöar och tjärn, långt borta från civilisationen, borta från trafikerade leder, ensam mitt i det stora blå inramat av fjällandskap och ändlös himmel ovan… Det är väldigt speciellt.
Eller att välja en egen väg, bortanför vältrampade stigar och inte låta dig hindras av vattendrag som slingrar sig genom landskapet, utan korsa vattnet eller följa den en stund i en packraft och fortsätta vidare mot ditt mål, mot horisonten.
Du känner dig som en upptäcktsresande i ett främmande land. Den första att vistas i denna magiska och avlägsna platsen. Den första att utforska den. Den första att ta sig på andra sidan…
Känslan är oslagbar.
Jag har testat detta själv nyligen inom ett projekt ”Solo genom Västerbotten. Den rädda äventyrarens solotur i vildmarken”.
I inlägget nedan berättar jag om mina upplevelser först och avslutar med tips för nybörjare som jag fick från Facebook gruppen ”Packrafting in Sweden” samt egna lärdomar.
Med packraft från Skalmodal till Saxnäs
Etapp 1 i detta äventyr börjades vid Sveriges gräns med Norge i Skalmodal. Därifrån skulle jag vandra längst Norgefararleden upp på fjället och paddla flera fjällsjöar tills jag kom till Saxnäs. För det behövde jag en lät båt som jag kunde bära med mig. Det är så jag lärde mig om packrafts.
Jag valde Expedition Alpacka Packraft och köpte den hos en svensk leverantör Avanza Kajak i Älvsjö. Det är en mångsidig packraft som passar olika sorts äventyr. Du kan använda den för att korsa öppet vatten, för att färdas i enklare forsar och för att fiska mitt i en skogstjärn. Den är stadig och tålig. Därför är den också lite tyngre med sina 3.7 kg. Men så är det med packrafts – ju tåligare, desto tyngre.
Jag började med att öva att blåsa upp och packa packraften hemma. Jag lekte i en sjö och i en liten fors för att lära mig packraftens beteende. Den kändes stabil och säker.
Sedan var det dags att prova packraften ute i vildmarken.
Det tog mig 1,5 dag vandring att komma fram till en första fjällsjö – Ransarn. Under denna tid har Norgefararleden tagit mig först upp på kalfjäll och sedan ner i skog- och myrmark. Jag som älskar vandring led denna gång av värme, ohyra, skavsår och den tunga ryggsäcken.
Du ser, jag gjorde ett stort misstag. Jag packade som vanligt för vandring OCH till det lade jag den nya packraften (3.7 kg) med allt som hör till (flytväst, pumpsäck, sits, slang, ryggstöd, paddel, kapell, två vattentäta packpåsar och reparationskit). Jag har inte reflekterat över att sammanlagt skulle det bli över 5 kg och det skulle kännas i stekande hetta utan möjlighet att vila pga. myriad mygg, knot och bromsar…
Nu i efterhand inser jag att ska jag bära en packraft med mig igen så måste jag gallra min vanliga packning och göra den ca 5 kg lättare. Det kan vara svårt då jag brukar inte ha så mycket onödigt men det finns alltid en möjlighet att förbättra. Ska man på en lång expedition med en packraft, då är det avgörande.
Hur som helst, när jag äntligen kom fram till Ransarn var jag mer än redo att börja paddla. All min oro inför att paddla ensam i det okända vattnet var som bortblåst av stark önskan att sätta mig ner och slippa bära ryggsäcken.
Ransarn den kvällen var en utmärk första fjällsjö att testa min packraft i. Spegelblank, lugn, vacker, smekt av orange solnedgång… Och vilken lyx det var att ha denna vackra sjö helt för mig själv! Packraften svarade på varje paddeltag och gled med vattnet lätt och stadigt. Det var en ren njutning att paddla tio kilometer till slutet av sjön.
Efter en morgondopp väntade mig en första utmaning. Det var nämligen både ett kraftverk och två forsar mellan mig och nästa fjällsjö Gäjka.
Jag var lite sugen att testa packraften i strömmande vatten, men bestämde på förhand att inte ge mig in i forsar denna gång. Jag är ingen stark forspaddlare och hade dessutom ingen hjälm med. Det var onödigt att ta extra risk.
Då var det bara att traska 4-5 km längst en väg (Ransarn har lett mig tillbaka till civilisationen, även om en gles sådan).
När man paddlar havskajak är varje landgång en plåga. Att släpa en havskajak upp och runt ett hinder på land är tungt. Men med packraft var det hur lätt som helst. Jag bara hängde den på ryggsäcken bakom mig och gick med paddel i handen.
Gäjka hette nästa fjällsjö och utloppet i den var ett favoritställe bland många flugfiskare. Här fanns det några hus längst stranden, men det var ingen trängsel på sjön direkt och jag såg inga andra båtar 🙂
I slutet av Gäjka valde jag att kliva ut för att undvika ännu en fors. Bara två kilometer längst en grusväg så var jag framme i Fatmomakke – den mest framträdande samiska kyrkstaden i landet.
Efter en paus i Fatmomakke för att bestiga Marsfjällets topp, följde jag med Ransarån in i Kultsjön.
Kultsjön är en av Sverige djupaste med sina 129 meter. Den är också rätt lång och det tog mig ca 7 timmar att komma från Fatmomakke till Saxnäs.
På Kultsjön fick jag testa packraften ordentligt för vind och vågor. Medan prognosen lovade vinden på 4-5 m/s med vindpustar upp till 15 m/s så upplevde jag att det blåste ständigt och kraftigt. När jag rundade Stornäs var vågorna 30-50 cm och kom från sidan. Jag som är rädd för vågor kände mig tryggt i packraften. Lätt som en fjäder följde den varje våg och gungade mjukt med dem. Den höll sig utomordentligt stabilt. Jag hade ingen problem med styrning heller. Packraften (och jag) klarade ovädret utmärkt.
Etappen avslutades med att jag var helt extatisk över upplevelsen. Kombination av vandring och paddling som packraft möjliggjorde öppnade en ny dimension i friluftsaktiviteter och jag ser fram att utforska den mer på kommande äventyr.
Att tänka på när du ska vandra med en packraft. Lärdomar utifrån mina erfarenheter
Som du hör på min berättelse är jag nybörjare gällande packraft. Nedan sammanfattar jag mina lärdomar som kanske kan komma till användning för en annan nybörjare. Är du mer erfaren och ser att jag har missat något viktigt nedan, hör gärna av dig i kommentarer nedan.
- Packa annorlunda. Kom ihåg att packraften bidrar med extra vikt. Ta bort ca lika mycket vikt från din vanliga packning, gallra klokt. Finns det något som du kan vara utan? Kan du ersätta något med en lättare variant? Behöver du släpa med dig alla packrafts prylar/detaljer med?
- Testa blåsa upp packraft hemma ett par gånger för att lära dig processen och var alla detaljer går
- Testa öppna och stänga packningskedja. Den kan vara lite trög i början och behöver smörjas in.
- Öva självräddning – tekniken är något annorlunda än med forskajak. Samtidigt får du upptäcka andra ibland oväntade saker. Exempelvis visade det sig att om jag lade mycket i framficka på min flytväst hindrade det mig från att klättra tillbaka in i båten.
- Öva på gungande vatten (t.ex,. i en liten fors, eller på en sjö med kraftigare vind) för att lära dig hur packraft uppför sig i vågor.
- Anpassa packraft och utrustning utifrån kommande äventyr. Ska du paddla fors, behöver du ha knä- och fotstöd i båten. Du ska ha med hjälm, men ingen säkerhetslina som fäster paddel mot båten pga risk att fastna. Ska du paddla sjöar, då behöver du inte den ovannämnda extra utrustningen, men du vill ha en säkerhetslina som kopplar ihop din paddel med packraft (du vill inte bli utan paddeln på öppet vatten).
Vad och var du ska paddla påverkar även hur du ska distribuera din packning på/i båten. Vid en lång paddling eller forspaddling skulle jag packa allt in i packraften och ha ingenting framme, förutom lite fika. Skulle jag korsa en liten sjö, då skulle jag kunna fästa ryggsäcken längst fram på packraften (obs, den blir blött där så dra på regnskydd).
Vad och var du ska paddla påverkar också vilka kläder du ska ha på dig. Är det fors eller stort öppet vatten under en kall säsong, då ska du ha våtdräkt eller t.o.m. torrdräkt som skyddar dig från hypotermi ifall om du trillar i. På en lung sjö mitt i sommaren skulle jag paddla i bikini och flytväst, precis som jag gjorde denna gång.
- Skapa och lär dig din reparationskit. Det finns färdiga att köpa (t.ex., denna eller denna) eller så köper du allt separat och lägger ihop efter egen smak. Följande ska ingå: vattentåligt lagningstejp, rengöringslappar, lim, en liten borste, lubrikator för dragkedjan och en liten mjuk trasa.
Hur håller sig packraft på vågor och i fors?
Jag har inte testat ordentliga forsar än, utan bara lekt i en liten en, och passerat en nästan obefintlig fors (tror inte ens att det kan kallas för fors) i Fatmomakke vid utloppet av Ransarån i Kultsjön.
Men jag har paddlat i ganska stark vind (4-5 m/s med pustar på 15 m/s) och vågor (30-50 cm) på Kultsjön. Och kan säga att min Alpacka Expedition packraft uppförde sig utomordentligt bra på dessa.
Var kan man lära sig mer om packraft?
Det finns många videos på Youtube (kolla här). Alpacka Packraft har sina egna videos här. Föredrar du videos på svenska, så har Peter Persson gjort några roliga utflykter med packraft (hitta hans videos här).
Det finns en svensk Facebook grupp ”Packrafting in Sweden” där du kan fråga om råd och diskutera allt kring packrafts.
Jag kan också rekommenderat en bok ”The Packraft Handbook” av Luc Mehl. Packraft Handbook är den definitiva instruktionsboken för packrafting – allt du behöver veta för att börja, förbättra eller hjälpa andra. Boken är på engelska. Den hittar du bl.a. hos Avanza Kayak.
Vilken packraft ska man köpa?
Det finns många att välja ifrån. Du ska välja utifrån dina behov. Planerar du att paddla mestadels fors? Eller ska du korsa små vattendrag med en hund i båten? Vad vill du att din packraft ska klara av? När och hur tänker du använda den? Hur lätt behöver den vara? Kom ihåg att det är en avvägning mellan vikt och hållbarhet. Ju starkare och tåligare packraft, desto tyngre.
Alpacka Packrafts från Alaska är populära. De har förtjänat sitt goda rykte genom att vara utomordentligt bra tillverkade, tåliga, väldesignade och beprövade. Det finns många olika varianter och du kan hitta en båt just för ditt äventyr. Nackdelen: de är dyra.
Det har kommit andra packrafts på marknaden, mestadels tillverkade i Kina. De är betydligt billigare. Recensioner är mestadels goda, men min uppfattning är att de är inte lika tåliga. Men jag vet för lite för att uttala mig om det. Vänd dig till till Facebook gruppen Packrafting in Sweden för att lära dig mer. Här kan du också köpa en begagnad packraft.
Tips från erfarna paddlare från Facebook gruppen Packrafting in Sweden
Gå en kurs
Om man är nyfiken på forspaddling med packraft skulle jag verkligen rekommendera att gå en kombinerad kurs i forssäkerhet och paddlingsteknik med en kunnig instruktör som själv förstår sig på packrafts. Till exempel, en kurs med Kajaktiv eller Jimmy Thoreus/Outdoopirate (tipsar Mats Lund och Hans Aqvist)
Säkerhet är A och O
Riktigt bra att du över teknik och komma in och ut av innan din paddlingen. Ensampadding är en stor risk särskild vid fors som du ju mest går förbi vilket också är bra .
Men stora sjöar i fjällen är läskiga och farliga om det blåser upp. Ramlar du i finns chans för att packraften blåser bort och vattentemperaturen gör att du blir hypoterm innan du kan komma i land. Där finns tyvärr en del packrafters som har dött i stora sjöar.
Ha med en snöre mellan packraft och paddel. Det är en viktig säkerthetsgrej vid paddling på sjöar (vid forspaddling är det ett no go). Vid stora sjöar och ensam skulle jag ta på torrdräkt. Det ger dig extra tid i fall du ramla i vatten. (Tipsar gruppexpert Jacob Kastrup Haagensen)
Have fun
Have fun ! Och hitta på turer med mer paddling och bara korta vandringar.
Säkerhet är viktigt, men även ganska mkt common sense även om man inte är proffs. Paddla nära land i sjöar, ha koll på vinden & vågor. Chansa inte. Gå förbi forsar som som ser svåra ut. Omdöme är mkt viktigare än en massa säkerhetsprylar. (Hans Aqvist)
Trevlig läsning och tänkvärda lärdomar.
Tusen tack, Reidar! Kompletterar det snart med tips jag har fått från FB Packrafting in Sweden
Kul! Jag såg den här först efter jag har packraftat Kultsjön från Fatmomakke till Saxnäs nu i somras!
Jag föredrog att ta vågorna rakt på, speciellt när det började gå vita gäss, men det var lite tradigt med 4-5 m/s (plus byar) motvind från det jag kom ut vid Strömnäs till Nedre Likudden. Mina muskler hade också gärna tagit lite fler pauser än noll under de 2,5 timmarna.
Men, allt gick bra i stort, och nu blir det av på gröna banded med raften nästa sommar, med lite önskan om medvind (fast inte för hård) på de största fjällsjöarna.
Vad roligt! Tack för att du berättar, Mattias! Så kul att höra! Men Gröna Bandet med raften nästa sommar? Wow! Det låter häftigt! Jag längtar också efter fler äventyr med min packraft. har inte hittat på något spännande än. Ska grubbla på Gröna Bandet också kanske. Tack för idén!